SLEEPING PROBLEMS

Foto: Ellie i pappas knä
Svårt att tro att denna lilla ursöta tjej är en liten terrorist eller hur? ;-)
Hon har börjat vägra att sova någon annanstans än i famn eller på våra bröst nämligen.
När hon somnar (då kan vi vaggat henne i timmar) så testar vi att lägga ner henne i sin vagga, vagnen, spjälsängen eller t.o.m i vår säng. Men hon vaknar efter sekunder eller någon minut. Jag hinner knappt gå och ta ett glas vatten. Och detta gör ju att jag hamnar i en ond cirkel med min amning.
Hon vill helst bli buren hela tiden vid vaket tillstånd också. Baby sittern bara någon minut fungerar. Och promenera i vagnen är till och med svårt. Det är bara bärselen som gäller..
V tar emot alla tips på hur vi kan få henne att sova någon annanstans än i våran famn.
Därför jag varit så trött på senaste och behövt ta pauser, inte svarat i telefon eller ringt upp... Jag har tagit minsta möjlighet att vila när hon väl vilar mig.
Sent på kvällarna så somnar hon till slut av utmattning av antagligen bredvid mig i sängen.
Då vågar jag knappt röra mig sen för att hon skall vakna..
Hon kunde sova innan själv (i vaggan mest) men nu är hon inne i denna period.
Går den över?
Snälla ge mig alla tips och råd ni har!
Tack

Kommentarer
Postat av: Lotta

Vilken goding du har!



Snubblade in på din blogg för ett par veckor sedan och följt den sen dess. Jag har själv en liten på tio månader snart så det är extra kul att läsa när du fått lilla Ellie.

Jag känner precis igen mig i det du skriver, min tjej ville bara sova på bröstet och sitta i bärselen, så fort jag la ner henne så vaknade hon.. Tyckte det va skitjobbigt.



Mina kompisar rekommenderade filttricket, du kanske har hört om det? linda in henne i en filt när du håller henne så när hon sen sover och du lägger ner henne är hon varm och känner min lukt, det hjälpte lite för mig.



Sen min tjej har varit 5 månader så har hon sovit i sin säng (och sover hela nätterna, vågar knappt säga det..)och gillar att ligga i vagnen, så någon gång vände det (kommer bara inte ihåg när...) Nu är hon jätteaktiv och vill inte alls ligga på bröstet och nu saknar jag det jättemycket och önskar att jag njutit lite mer av tiden när hon faktiskt ville ligga på bröstet :-)



Vad jag försöker säga att det blir bättre ju äldre hon blir och det går över, kanske en klen tröst men iaf :-)



Lycka till!

2011-05-30 @ 13:51:16
Postat av: Bella

Dani hade en san period nar han var runt tva manader som holl i sig lite mer an en vecka... hall ut!

Postat av: Linn

Hej Marika!



Nu är det ju massa år sedan mina små troll var så små, men Ida var likadan när hon var liten. Vi köpte en "kompis" vetekudde och värmde lite i micron och la bredvid henne. Ofta är det ju värmen och näheten barnen vill ha, och det brukar funka. Idag finns massa olika varianter på "kompisar", vet att jag såg en jättesöt i form av John Blund för ett tag sedan. Kan vara värt att testa iallafall. Vetekuddarna är jättebra på fler sätt. Idag använder vi den hela failjen. Har barnen ont i magen är den super att lägga på eller växtvärk i deras små ben, funkar bra till många olika områden :)



Hon är gudomligt söt er lilla prinsessa iallafall, så näpen och fiiiin <3



Ska bli kul att ses allihopa den 15 juni, det ser jag verkligen fram emot!!! Ha det gott så länge Marika stor kram från Linn

2011-05-30 @ 14:10:01
Postat av: Sandra

Vi har haft liknande problem med Vilja. Man blir så trött och vill bara sova eller kunna göra något hemma. Jag läste dock lite och nu har jag en speciell filt som Vilja alltid sover med. Jag låter henne inte somna vid bröstet dagtid. Utan lägger ner henne när jag ser att hon är trött, ger henne napp (om det behövs), sedan stryker jag lätt på henne. Då brukar hon somna. Ibland får jag hålla på en timme innan hon kommer till ro. Jag låter henne dock aldrig skrika. Då tar jag upp henne igen och börjar sedan om. Vet inte om det är sättet som får henne att somna eller om det är en period hon är inne i... Hoppas att du hittar något som hjälper.Kram

2011-05-30 @ 16:11:37
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: Rebecca

När mina var inne i en sådan period så hade jag en platt kudde på bröstet som dom låg på och över dom en liten filt, så när jag sedan la ner dom i sängen så hade dom en varm kudde under sig och en filt över sig med mamma lukt. Och oftast är det lite stökigt med sovtiderna om hon är inne i en utvecklingsfas. Kram kram

2011-05-30 @ 20:20:59
Postat av: Maria

Jag känner igen detta så väl.. min minsta var verkligen en liten terrorist som enbart ville sova på mig hela dagarna och nätterna för den delen. Jag hade jätte problem med att ta mig utanför huset för han gallskrek i vagnen. Det enda som han godtog var bärsjalen så det fick bli till att bära honom i den om man ville komma utanför dörren.

Jag kunde sitta en halv dag i soffan med honom i famn utan att röra mig.. av rädsla för att han skulle vakna.

Man kan ju så här i efterhand tycka att jag skulle gjort något då.. tagit några tuffa dagar och vänjt honom av vid detta men jag resonerade så då och tror fortfarande att det är så att de kommer in i såna här perioder av en anledning. Min kille behövde mig.. detta växte han ifrån, har återkommit i perioder men kanske är han extra känslig i olika tillväxtfaser än andra barn?

Kanske är Ellie likadan?

Svårt att veta men jag lovar att det kommer bli bättre.. och hur jobbigt det än är just nu så kommer det blekna och försvinna. jag vet att vi hade det rätt jobbigt när LillD var bebis och hela första året eftersom vi hade två större som krävde och förtjänade sin tid de oxå men detta har vi glömt i dag :-)

Du gör rätt i att ta det lugnt och sova,vila när du kan. Hoppas ni hittar ett sätt att få vardagen att gå så smidigt som möjligt.



Kramar!!!

2011-05-30 @ 22:34:09
URL: http://livetmedtre.wordpress.com
Postat av: Madeleine

Vi hade oxå det problemet men körde "filttricket" och "kuddtricket" och det funkade, inte alltid men ibland. Sen kommer det ju utvecklingsperioder när de sover lite mer oroligt å så kommer ju faktiskt perioder när de sover grymt bra oxå MEN så många gånger som vi tänkt att nu nu funkar ju sömnen grymt bra å då så kommer det givetvis ett bakslag....bebisåren kallas det visst......

Kram på din fina du å kämpa på det blir bättre

2011-05-31 @ 07:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0