"brevet"

foto: av mig

Att skriva ett förlossningsbrev var ingenting jag hört talas om innan, förrän nu slutet på min graviditet.
Barnmor skan på MVC har nämnt det och till nästa besök så skall jag ha funderat ut önskemål, med mera eller tankar jag har inför förlossningen som vi skall prata om.
Barnmorskan som håller i magplasket pratade också sist om förlossningsbrevet.
"Förlossningsbrev är ett sätt att låta de som ger dig vård under förlossningen veta vilka önskemål du har angående handläggning, alltså hur du helst vill att förlossningen går till, vilka åtgärder du föredrar och vilka du helst vill undvika."
babycenter.se
-
Skrev ni förlossningsbrev? Har ni erfarenhet att förlossningsbrevet hjälpte er? Kände ni att barnmorskan tog hänsyn till era önskemål ur ditt förlossningsbrev? Ändrade du dina önskemål när väl förlossningen satte igång?
Kanske du inte alls ville ta epudral t.ex innan men ändrade dig när du väl var på BB?
Skall du som är gravid skriva förlossningsbrev?


Kommentarer
Postat av: anna

hej!

jag frågade min bm angående detta "brev" då man läst mkt om det på nätet o så. Hon sa bara nej absolut inte, och att ett brev med önskemål ger falska förhoppningar. Hon har själv jobbat på bb, och sa att det är dessutom ingen som har tid att läsa ett brev. Hon skriver i min journal om jag är emot ngt eller om jag har problem med ngt.. ja.. jag vet inte men enligt henne så var det "dumheter" med dessa brev :) hon är väldigt bra min bm så jag får lita på henne... :) Har föressten bf en vecka före dej tror jag!

2011-03-13 @ 20:20:46
Postat av: grommis

Jeg skrev ikke noe brev, men jeg sa til jordmoren at jeg ville at HUN skulle fortelle meg hva jeg skulle gjøre og hva som var best for meg, og at jeg var åpen for alt. Jeg hadde jo aldri født barn før, mens hun har forløst haugevis av kvinner. Jeg var veldig åpen til alle former for smertelindring og alle mulige fødestillinger, men det endte med null smertelindring og vanlig fødestilling og jeg hadde en KNALL opplevelse.



Mitt aller beste råd til de som skal føde er å ikke ha så mange forventinger, men bare være åpen for alt. Ikke bestemme seg på forhånd ang. smertelindring eller at man skal føde i badekar feks. Det kan skje så mye uforutsett underveis og da blir man kanskje bare skuffet.



LYKKE til med fødsel og barseltid, du har en fantastisk tid i vente:)

2011-03-13 @ 21:03:50
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: Nathalie - BF 10e mars 2011

Hello!

Jag ska oxå skriva ett förlossningsbrev, har bara glömt det men det är lättare för dom då att jobba med dig. Fin blogg du har :)



kramis på dig

2011-03-13 @ 21:32:31
URL: http://citymom.blogg.se/
Postat av: Hem och Lycka

Jag skrev förlossningsbrev och kände att barnmorskorna läste det och hade lite koll men så slutade det helt annorlunda för mig då både jag och Filippa inte mådde bra. Lycka till!



kram Mia

2011-03-13 @ 23:12:36
URL: http://www.hemochlycka.se
Postat av: Evelina

Jag kommer också att skriva förlossningsbrev. Det känns tryggt att de vet innan hur man känner och att man kan ha något att utgå ifrån. Sen är det ju inte alls säkert att det blir så. Men det skulle kännas bra att de vet ens tankar och funderingar.



I boken från A till Bebis tog de upp det där med förlossningsbrev och man fick läsa författarnas. Många bra tips på vad man kan skriva som jag kommer att använda mig av (om man känner så) ;)

2011-03-14 @ 07:11:19
URL: http://evelina84.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Jag skrev ett eftersom jag verkligen inte ville ha sterila kvaddlar som smärtlindring och lite andra små saker som var viktiga för mig. Tyckte det kändes skönt att ha det i journalen så barnmorskan kunde ta del av det.

2011-03-14 @ 10:14:51
Postat av: Emma

jag ska skriva ett brev, denna vecka faktiskt. har blivit rekommenderad att göra det från vänner som fött barn. Det är ju en trygghet för dig att veta att de kan se vad du vill, sen kan det ju ändras. Men det som jag tycker är viktigt är hur de behnadlar mig. :)



Lycka till! Kram kram

2011-03-14 @ 10:46:28
URL: http://blogg.mama.nu/fashionmama
Postat av: Jessika

För mig blev det en trygghet att ha med förlossningsbrevet eftersom man inte alls visste vad som väntade! Då kändes det skönt att innan skrivit ner vad man ville :). Väntar mitt andra barn i sep och kommer definitivt göra det då med!

Lycka till

2011-03-14 @ 11:33:02
Postat av: carolina

jag skrev brevet mest för min egen skull, jag satte ord på mina tankar och funderingar. När det väl var dags för förlossning gick det så fort att ingen hann fundera på det där brevet. (1.45 från det att vi kom in var vår Saga här!) Men jag rekommenderar ändå att skriva ett brev för din egen skull om inte annat!

lycka till!

2011-03-14 @ 18:42:32
Postat av: Ninni

Jag skrev inget brev förra gången och kommer inte heller skriva något denna gången. Man har gott om tid att berätta hur man vill ha det och personalen var öppna och mottagliga för vad jag sa.

2011-03-14 @ 21:20:46
Postat av: Bella

Jag bad bm skriva in de viktigaste sakerna direkt i min journal, det är den de läser enligt mig...

som mina allergier, att I är spanjor och inte talar svenska etc. Sen hade även jag tid trots akutsnittet att prata, berätta och fråga...



Sen tycker jag det kan vara bra att skriva brevet för din egen skull för att verkligen tänka igenom hur du, ni vill ha det. Var även tydlig med att berätta för din kille hur du vill att han ska behandla dig...



brevet är bra om det är i enkel punktform så är du säker på att de på bb läser allt!

lycka till!

Postat av: Dijana

Jag hade skrivit ett till mig själv och min sambo som vi inte tog med till förlossningen. Där skrev jag bla att han inte skulle ta åt sig om jag var förbannad och skrek på honom osv:P.

Nu efteråt kan jag känna att det verkligen inte behövdes något förlossningsbrev för man är faktiskt ganska klar i huvudet och kan säga hur man vill ha det. Om inte du kan säga det så kan din sambo/man? framföra det till personalen.

Jag tycker att ett brev är bra om man har många sjukdomar, rädslor osv som personalen måste veta om. Det är inte ens säkert att någon kommer läsa ditt brev. Lycka till:)

2011-03-15 @ 13:27:32
URL: http://littleoneinmyheart.blogspot.com/
Postat av: marika

TACK ALLA för era kommentarer!!

Postat av: Sandra

Vi skrev också förlossningsbrev och jag tycker att det kändes bra att göra det. Dock kan jag inte säga om det "hjälpte" oss något eftersom vi också går i väntans tider :) Däremot har jag varit in på förlossningen för en blödning och då kom en barnmorska in och sa: "Jag skrattade så hemskt när jag läste erat förlossningsbrev och vad barnmorskan skrivit om dig". Det kändes skönt, för då hade hon en liten bild av mig innan och eftersom jag har lärt känna vår barnmorska rätt väl, så känns hennes ord så trygga.

2011-03-16 @ 10:24:01
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0