Over and out?

Foto: Jag och Ellie
Jag har många gånger funderat på att sluta blogga.
Jag har till och med försökt några gånger men slankt dit i bloggträsket igen.
Dels för att jag har noll fantasi om vad jag ska blogga om ibland. Dels för att jag undrar varför jag bloggar och ändå "lägger ut våra liv" så mycket på nätet som man ändå gör..
Integriteten är noll nästan..
Sen är det lite läskigt när jag tänker på det att det är så många som läser och följer bloggen men jag har ingen aning vem eller vilka det är? Jag har ökat besökare från 100 unika personer i veckan till över 1000 unika personer i veckan och jag får enbart kommentarer från en handfull personer.
Vilka är ni egentligen som läser bloggen?
Sen funderade jag på det där med att låsa bloggen. Alltså att man måste ha lösenord för att kunna komma in på bloggen. På det sättet skulle jag ha lite kontroll över vilka som läser bloggen. Fast är det kul att ha kontroll?
Jag vet inte.. Fast jag säger som Janni, "min bebis mitt liv".
Jag har också funderat på att sluta lägga upp foton där jag visar Ellies ansikte för att skydda henne.
Nu vill jag höra från er som läser min blogg.
Vill ni att jag skall fortsätta blogga? Skulle jag kunna låsa bloggen?
Kan ni maila mig eller skriva här i kommentarsfältet vilka ni är?
För jag tycker ju det är kul att blogga så mina vänner och min familj kan följa oss varje dag.
Sen älskar jag när jag får så fina kommentarer från er trogna tjejer (ni vet vilka ni är) som kommentarer på nästan varje inlägg. Tack vare er ska ni veta så har jag inte slutat blogga.
Så kom igen nu.
Berätta nu varför ni läser bloggen och varför ni inte vill att jag slutar eller skall låsa den.
Jag behöver hjälp med mitt beslut.
Marika

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag tänker precis som dig, men jag bloggar ändå. Ja, nästan varje dag. Ibland funderar jag på att göra en riktigt rolig dagbok till Vilja med bilder och tankar om henne, om vårat liv. För på något sätt är bloggen ett sätt att komma i håg allt som faktiskt händer. Jag vill gärna att du fortsätter att blogga, din blogg är en av mina favoriter. Kramar från mig och Vilja

2011-06-18 @ 12:39:39
URL: http://sandra-vardagen.blogspot.com
Postat av: Caroline

Jag har inte läst din blogg så länge men jag fastnade från första stund. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men jag tycker du har en mysig blogg och fortsätter gärna läsa om dig och din familj. Jag själv går i väntanstider och jag kommer att fortsätta blogga även när bebisen kommit. Bloggen har blivit en del av mitt liv på något konstigt sätt och jag känner mig lite naken utan den.

2011-06-18 @ 12:45:03
URL: http://heybaberiba.blogg.se/
Postat av: Eva

hej!



Jag är extremt dålig på att kommentera i bloggar överhuvudtaget! Tyvärr givetvis,kan inte ens svara på varför.

Tycker om att följa bloggar som din, som återger livet på gott och ont! D v s en feelgoodblogg som ändå kan visa att verkligheten inte alltid är helt perfekt. I bloggvärlden är annars ofta allt guld som glimrar och inte ett moln syns på himlen. Tycker om sättet du skriver på helt enkelt.

Jag själv är en tvåbarns mor till två grabbar och livet är därefter s a s!



MVH Eva

2011-06-18 @ 13:05:53
Postat av: Emma

Samma dilemma som mig. Jag tycker det är kul att följa er för är ju på samma ställe i livet. :)



Du lägger ju upp så fina bilder också. So far är ju Ellie bebis så jag tycker det är ok att exponera henne. :)



Sv: tycker du Leia är lik mig? ;) kanske ögonen, jag tycker hon är lik sin pappa..

Nästa vecka blir toppen att ses. Tors kanske? Hoppas du blir frisk snart!

Kraam

2011-06-18 @ 13:19:10
URL: http://blogg.mama.nu/fashionmama
Postat av: Evelina - BF 5 juli

Hej! Jag har nyligen börjat följa din blogg (kommenterar ibland..) och tycker om hur du skriver och de fina bilderna du lägger upp. Jag förstår ditt dilemma, har själv funderat på samma sätt många gånger (inte för att jag har så många besökare) utan pga själva principen. Jag väntar själv barn och funderar mycket över det här med bilder man ska lägga upp. Jag kommer nog att göra det till en början och se hur det utvecklar sig...



Jag gillar det enkla i din blogg, tycker att det är skönt och tryggt att läsa om folks vardag. Speciellt nu när man själv väntar barn och har letat fram många mamma/gravidbloggar så känns det tryggt att veta att man inte är ensam. Jag tycker att man får mycket bra tips och råd och det är skönt att bara kunna följa enkelheten.



Jag hoppas du fortsätter men jag tycker helt klart att det är ett beslut som du måste känna dig trygg i. Man ska ju inte göra det för alla andras skull. Själv kan jag tycka att det är skönt att få skriva av mig och man väljer ju själv vart man vill att gränsen ska gå. Det är skillnad på privat och personlig.



Lycka till i ditt beslut och jag respekterar dig helt klart i dina/ditt val. Jag tycker iaf att det skulle vara kul att fortsätta följa dig om jag fick chansen. kram kram

2011-06-18 @ 13:19:29
URL: http://evelina84.blogg.se/
Postat av: Linn

Hej Marika!!



Vi har ju jobbat ihop i många år på JC och jag har alltid varit väldigt förtjust i dig. Att få nöjet att följa dig, lilla fina tjejen och er vardag är ett sant nöje Marika! Bloggen är både rolig,inspirerande och varm och bjuder till många härliga studer i soffan hemma. Älskar oxå inredning och ditt och Klas intresse vad gäller mode, inredning är precis vad man söker i bloggar. Jag skulle bli mycket ledsen om du slutade att blogga! Stor kram från Linn

2011-06-18 @ 15:24:00
Postat av: Elin

Jag har inte följt dig jättelänge, men sedan ett tag innan du fick Ellie. Jag har ingen aning om hur jag hittade hit men när jag gjorde det var jag fast. Till en början var det nog dina önskelistor/inspirationskollage som gjorde att jag fastnade. Din stil och sättet du skriver på.



Men så vill du ju veta mer om oss, jag är 22 och bor i linköping med min sambo. Jag har pluggat formgivning på linköpings universitet ett par år men har tagit ett break och kommer jobba som florist nu ett tag på en supermysig blomsteraffär (Systrarna Grön i Linköping) och jag kommer förhoppningsvis börja plugga igen nästa höst. Och så längtar jag och min sambo efter att få barn. Vilket kan vara ännu en anledning till att jag tycker om att kika in här! Hur som helst, jag hoppas att du fortsätter låta oss läsa om din vardag. Men självklart respekterar jag även om du kommer fram till motsatsen. Lycka till med ditt beslut och ha en fin helg! Kram

2011-06-18 @ 15:24:33
URL: http://elinsundberg.wordpress.com/
Postat av: Rebecca

Tycker det är jättekul att få ta del av små och stora saker som händer i ditt liv men jag självklart förstår jag din oro med att dela privata saker på nätet. Jag bloggar ju inte själv men jag hade kanske valt att låsa den, just med tanke på lilla snuttan. Kram på dig från barndomsvännen på våning 2 i kärra:)

2011-06-18 @ 17:58:04
Postat av: grommis

Jeg leser, og vil lese! Men jeg forstår deg, er akkurat i det dilemmaet om dagen selv. Men har faktisk blogget i 5 år!?! Så det er vanskelig å slutte... :)

2011-06-18 @ 19:02:35
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: Ninni

Hej,

Vet precis hur du tänker för jag slutade själv att blogga i vintras men jag älskar fortfarande att läsa andras bloggar! Din till exempel!! Jag är nu gravid med mitt andra barn och tycker att det är mysigt att följa lilla Ellies utveckling, det får mig att inse vad jag har framför mig för jag har nästan glömt bort hur det var att vara småbarnsmamma. Sen gillar jag att du blandar med mode, vardags tankar, inredning osv. Jättebra blogg som jag kommer sakna om du låser eller lägger ner. Men jag har full förståelse för ditt beslut om du väljer att göra det.



Ha en underbar helg!



//Ninni

2011-06-18 @ 19:54:23
Postat av: Maria

Åh.. det kunde lika gärna varit jag som skrev det inlägget. Så har jag funderat fram och tillbaka sedan jag började för 2 ½ år sedan. Jag började ju när Dion var nyfödd mest för att hålla min pappa och bror , som båda bor i Stockholm, uppdaterade i vårt liv. Men även vänner som man inte träffar så ofta och alla säger de likadant.. att de aldrig känts så långt borta då de har fått se Dion växa upp, följt med på alla hans utvecklingar och vi har aldrig känts så nära som vi gör nu. De har aldrig behövt missa något som de gjorde med mina 2 större och speciellt min pappa säger ofta att han är så glad över bloggen , för han vet mer om mig och mitt liv nu än han någonsin gjort.

Jag skriver inte jätte detaljerat om vårt liv, jag håller fortfarande många bitar helt privata men har tänkt många ggr över det här med bilder på barnen. Men jag skriver för mina näras skull och jag försöker inte aktivt få dit nya läsare utan de som hittar dit gör det. Men klart man undrar ibland vilka sjutton det är bakom de där siffrorna.



Jag är ju som du vet en av dom som läser din blogg. Jag började för att jag vet vem du är sen tidigare tack vare vårt jobb och våra gemensamma vänner men fastnade pga den härliga mixen du har. Du skriver bra och intressant och jag blir alltid så glad när du gjort ett nytt inlägg... för oavsett om du skriver om en ny present eller Ellie så är det alltid kul att läsa det du skriver.

Så jag skulle sakna dig otroligt om du slutade MEN jag skulle förstå dig.. då jag så ofta tänker likadant.

Jag själv har inte klarat att sluta för jag älskar att skriva men oxå för att min pappa och bror ringer mig så fort jag inte uppdaterat och BER mig att göra det. Det är viktigt för dom och deras relation till barnen.

Hur du än bestämmer dig för att göra ... så förstår jag dig.



Kramar!!!

2011-06-19 @ 10:26:13
URL: http://livetmedtre.wordpress.com
Postat av: Nina

Hej!

Jag vet inte hur jag hittade hit, men jag gillar din blogg. Jag har själv tänkt precis så där och gör det fortfarande ibland. Är vi medvetna om vad vi utsätter oss för när vi lägger ut en massa bilder på våra barn och andra familjemedlemmar för den delen (att skriva om sin vardag tycker jag inte alls är lika farligt)? Eller det kanske inte är så farligt ändå..? Jag vet inte, men eftersom man funderar på det så är det väl ett tecken på att det inte känns HELT rätt.. men man behöver inte sluta blogga utan bara välja bilder man lägger ut. Det kanske är inte lika kul, men man kan alltid då och då lägga ut en bild som visar ansiktet på ens barn.. Det är svårt det där.... Kram

2011-06-19 @ 10:29:06
URL: http://indi.blogg.se/
Postat av: Lindsey

Om du slutar blogga får du banne mg bli mer aktiv på fejjan !! :)

2011-06-19 @ 11:01:48
Postat av: Madeleine

Hej,läser din blogg och komenterar de flesta av dina inläg å så har vi haft lite mailkontakt oxå.

Jag läser din blogg för att den handlar om sånt som jag tycker om, vardagstankar om inredning, mode, småbarnsliv etc å dels är det för att du bor i Göteborg å det är kul att följa en blogg från "hemmaplan". Å vem är jag då, bor i Göteborg med man å två flickor, fyra å sju år.

Jag bloggar inte själv men kan absolut förstå känslan som du beskriver. Jag skulle sakna din blogg jättemycket men förstår om du vill "låsa" den.

Kramar till dig

2011-06-19 @ 11:56:40
Postat av: Helena

jag förstår hur du känner och är helt med i dina tankar, men jag hoppas du fortsätter för jag är en trogen läsare:) Kramkram

2011-06-19 @ 16:06:24
URL: http://halajna.blogg.se/
Postat av: Tanja

Hej M!



Det blev bebis till slut efter lång väntan. Ligger på Mölndals BB med den finaste killbebisen man kan tänka sig!



Jag förstår dina tankar kring bloggandet trots att jag inte har följt den så länge. För mig ger din blogg lite lagom inblick i ditt/ert liv. Fina foton och opretentiösa inlägg gör att jag lagt in sidan som favorit.



Jag tänker att du ska bestämma syfte med bloggen. Är den främst till för att familj och nära vänner ska få ta del av ert liv så tycker jag definitivt att du ska ordna med lösenord. Då har du chans att vara mer privat i bloggen om du skulle vilja det. Om syftet är att nå en bredare publik så tycker jag att du kan ha kvar den som idag. För som sagt, jag upplever att du lämnar ut "lagom mycket" och fläker inte ut er. Fundera på hur du/ni vill göra - det är ju trots allt det som räknas.



Stor kram från Tanja

2011-06-19 @ 20:54:04
Postat av: Louise

Hej, jag blev tipsad om din blogg av en gemensam vän (Karin Grönlund) då jag också är nybliven mamma. Fick en son, Hugo, för 5 veckor sen. Jag är ny på det här att läsa bloggar men under graviditeten så började jag läsa mammabloggar. Jag tycker att din blogg är en av dem bästa då den är så ärlig och för att det är kul att läsa om någon som också är nybliven mamma. Jag hoppas att du fortsätter att blogga.



2011-06-19 @ 21:21:33
Postat av: angie

Älskade vännen! Jag förstår precis hur du menar och skulle ha full förståelse om du skaffade ett lösen eller vad du än beslutar dig för! Älskar att läsa din blogg för att du är en av mina bästa vänner och det är skönt att ha koll på er, vad ni gjort, hur ni mår osv eftersom vi inte hörs varje dag. Följ din magkänsla, det blir alltid bäst då! Love angie

2011-06-19 @ 21:42:38
Postat av: lejnox

Jag tycker faktiskt att det är väldigt härligt att kunna ha en blogg där man själv bestämmer vad man vill skriva om, hur man ska uttrycka sig, vilka bilder man vill lägga upp och så vidare. Man väljer ju hur mycket man vill lämna ut av sig själv och därmed vilken bild man vill att läsarna ska få av en.

Så jag tycker det vore tråkigt om du slutade blogga pga sånt som man själv ändå kan påverka.



Självklart skulle jag sakna dina inlägg och fina bilder om du slutade! Men om du känner att du lämnar ut för mycket av dig själv så kanske du kan börja skriva mer allmänt och inte så personligt istället?

2011-06-19 @ 22:11:15
URL: http://lejnox.blogspot.com
Postat av: Jessika

Tycker som jag sagt tidigare att du har en fin blogg och tar otroligt fina inspirerande kort. Jag hade nog testat att låsa bloggen och se hur det hade kännts. Förresten genom din blogg fick jag ju tips om mitt vackra namnsmycke som jag nu bär :). Trevlig midsommar/ Jessika

2011-06-20 @ 08:55:16
Postat av: Linn Ekberg

Hej Marika!



Jag tittar in på din blogg ganska ofta, även om jag är sämst i världen på att kommentera! Ska försöka bli bättre:) Hoppas att allt är bra med dig och din familj.



kram Linn

2011-06-20 @ 09:09:51
Postat av: Kristine-Mammans Dagbok

Hej söta du! Här har du ännu en trogen läsare men jag är kass på att kommentera... Du vet ju vem jag är för vi har ju jobbat ihop för en herrans massa år sedan!!

Förstår om du vill låsa bloggen men då måste du lova att jag får lösenordet ;-) Ett tag bestämde jag mig för att inte visa mina barns ansiken i bloggen... Men se hur det gick...jag har ju ofta bilder på dem. Men de är ju de gulligaste jag vet :-)



Jag gillar din blogg jättemycket och det skulle vara tråkigt om du slutade blogga!



Ta hand om er vännen, kram kram!

2011-06-20 @ 09:19:59
URL: http://mammansdagbok.blogspot.com
Postat av: Kristine-Mammans Dagbok

Och du, nu har jag dig på bloglovin också, så nu har jag stenkoll på dig ;-)

2011-06-20 @ 09:23:44
URL: http://mammansdagbok.blogspot.com
Postat av: Ida

Hej. Jag har kommenterat någon gång ibland. Jag gillar att läsa om erat liv, sen så gilar jag att följa lilla Ellie eftersom hon föddes 1 dag efter min lila Oliver. Jag började att läsa din blogg innan jag blev mamma, jag var inne på din blogg säkert 5 gånger om dagen för att kolla om du fått barn. Sen gillar jag att läsa om mode och du har en fantastisk stil som jag avundas.



Jag som läser är iallafalla Ida, en 24 åring med sambo och barn. Vi bor i vackra jämtland och försöker få ihop vardagen som föräldrar. Hoppas verkligen att du fortsätter att blogg då jag läser den varje dag.



Kram från Ida och Oliver

2011-06-20 @ 09:38:24
URL: http://ida-liteommittliv.blogspot.com
Postat av: Jennie - Mamma till Malva

sv: Ja det är inte kul, men peppar peppar så börjar det släppa lite nu. Febern har sjunkit och bröstet ömmar inte lika mycket, men ont som fan gör det..

Jag trodde inte man fick ta ipren, har bara tagit panodil?

2011-06-20 @ 10:10:36
URL: http://jenniezen.blogg.se/
Postat av: Sara Arnesson

Hej! Det är jättekul att följa dig och din familj men du får följa ditt hjärta ♥

2011-06-20 @ 10:57:26
Postat av: Farmor

Hej Gumman!

Vad roligt att du har så många som tittar in på din sida!Jag förstår både din tveksamhet för det privata och utlämnande och att du kan ha blandade känslor för att skriva varje dag.Speciellt det där att man inte vet så mkt.om var det landar heller.Fast nu har du fått en hel del svar från dina läsare och de var så fina tycker jag.Så uppskattande - men också förstående och med full respekt för ditt val.

För mig börjar arbetsdagarna (och ibland slutar)med att jag tar en dubbel espresso till din sida med fina bilder på er - mina kära och en liten fingervisning om hur läget är.Såå mycket fina bilder det har blivit !!Så klart jag skulle sakna min uppdatering av hur ni (framförallt tjejligan) har det.Men - det ska kännas bra för dig också,så - jag tycker ,som ngn.tidigare sa - gå på din egen magkänsla!

Kramar

Anya

2011-06-20 @ 12:05:55
Postat av: Lotta

Hej!



Jag har läst din blogg ett par månader och den är jättefin och blir glad av att läsa den. Hoppas att du fortsätter att blogga men bara om det känns bra för dig såklart!

Jag bor i Göteborg och har en liten tjej på 10 månader så därför är det extra kul att läsa din blogg, jag känner igen mig i mycket av det du skriver.

2011-06-20 @ 14:18:15
Postat av: Sofie

Följ din magkänsla.

Din blogg är otroligt närvarande och mänsklig.

Bor själv i Göteborg, du ger många bra tips och ideer.



Du har en fantastisk blogg.

2011-06-20 @ 20:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0