MY WAY

Jag fick frågan "Hur blir man inköpare"?
Och jag skulle kunna säga snabbt och lätt. "Genom att utbilda sig".
Men så är det inte riktigt. Det är enormt stor skillnad från person till person. Jag känner folk som suttit som inköpsassistent i 6 år och fortfarande väntar på att bli inköpare.
Jag tänkte berätta för er hur min karriär började inom kläder och vad jag har gjort för att komma dit jag är idag som inköpare. För jag tror att min bakgrund har gjort mig till den jag är idag. Eller jag vet att det är så.
Året 2000, började jag jobba 120 timmar på tjej avdelningen.
Då var det fortfarande den andra JC loggan. Om ni minns den? JC har nämligen bytt "look" två gånger. Jag var med om första bytet.
Jag fick snabbt heltidstjänst och blev ansvarig över killavdelning. JC var en grym "skola".
Det var stort att jobba på JC. Det var säljträningar och massa tävlingar för att sporra den unga personalen. Säljarna på alla externa varumärken tog ut en på events och middagar och arrangerade tävlingar så man kunde vinna mer spons kläder, och så lärde man känna massa "coola" människor, som man så klart tyckte då. =) Och man lärde känna mycket människor och knöt oerhört mycket kontakter.
2003 blir jag jeans ansvarig. Och det var väldigt stort att vara tjej och bli jeans ansvarig. Överallt i Sverige stod det annars tatuerade killar i boots som var jeans ansvariga. Där stod jag i mina råtighta Diesel jeans eller mina loose Levis Engineered.
Många började på golvet på JC, tex Örjan Andersson, han startade Cheap Monday.
2005 sviker jag JC kedjan då jag blir "headhuntad". Och börjar jobba i varuhuset med dem två stora bokstäverna
Butikschef i en butik som bara sålde märket som gjorde stor comeback just detta året.
2006 blir jag butikschef och säljer italienska jeans.
2007 börjar jag studera.
Jag lägger mina tre första praktiker på tre stora mode företag.
(Jag nämner inte namnen på dessa företag då jag vill i alla fall hålla det privat)
Min fjärde praktik behöver jag inte göra, då får jag jobb 2009 i Januari som inköpsassistent på företaget jag gjorde min 3:e praktik hos. Jag studerar samtidigt för att få min examen jag slitit för. Tre veckor innan examen får jag erbjudande från företaget jag gjorde min 2:a praktik hos och dem vill att jag börjar jobba där istället. Jag tar jobbet som inköpsassistent hos dom Maj 2009.
Samma månad tar jag examen.
2010, April får jag jobbet som inköpare på samma företag.
Så blev jag inköpare.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ok.. nu kan jag inte låta bli att ge mig till känna..jag kikar in här då & då ;-)

Denna skola ska jag gå på från & med september och jag hoppas såklart att det ska gå lika bra för mig som det gjort för dig. Kul att läsa förresten..

JC har fostrat många av denna skolans elever :-)



Kram Kram!!

2010-07-04 @ 23:49:26
URL: http://livetmedtre.wordpress.com
Postat av: Ferferi i Paris

Nej men åh vad fint att du delade med dig och svarade på frågan! Himlans kul att läsa. Vad studerade du till/någonstans? haha jag är nyfiken i en strut jag vet...

2010-07-05 @ 00:43:06
URL: http://blogg.veckorevyn.com/ferferi/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0