teriyaki lax

Ingredienser:
Lax (fryst eller färsk men färsk är så klart godast!)
Teriyaki sås
Koriander på kruka
Färsk ingefära
Sesamfrön
Vatten
Färsk chili
Lime
Gurka
Tomat

Så här gör du:

Laxen:
Lägg laxfileérna i en ugnsform. Häll vatten på laxen så den nästan täcks, och häll över hälften av Teriyaki såsen (flaska) i formen med laxen. Hacka korianden och strö över laxen (ta ganska mycket) Pressa lime i vattnet.
Riv ingefäran över laxen. Hacka i lime i formen. Rör runt. Strö på sesamfrön. In i mitten av ugnen 250 grader, hur lång tid får ni avgöra själva. Det är olika. Men det går snabbt.
Sås:
Resten av Teriyaki såsen
Ingefära
Chili
Koriander
Pyttelite vatten
Lime
(Allt igen som såsen i ugnen men nu skall den vara kall som häller du över riset på din tallrik.)
Riset hoppas jag du vet själv hur du kokar...
Sen är det väldigt gott att ha några salta gräddfils cips på tallriken till detta och lite grönt.
Hacka bara någon tomat finhackat, och dra med osthyveln på gurkan. Thats it! Självklart kan man göra precis som man vill. Men ett middagstips ifall ni har dåligt med fantasi!
Smaklig måltid!
By the way: Det är min sambo som lagat, (han står för 80% av matlagningen här hemma som jag tycker är super skönt) nu blir det äta och det ska bli mums fillibabba!! Trevlig kväll!

Kommentarer
Postat av: anna

Lät supergott, synd bara att jag har sånna fiskhatare i min familj :/

2010-04-13 @ 19:15:43
URL: http://salhuset.blogg.se/
Postat av: Purple Area

Härliga bilder, blir lite hungrig nu!!

2010-04-15 @ 11:16:22
URL: http://purplearea.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0